Kamil Jaros, Czy tremy można doświadczać w szkole?
Jak komunikować się z osobami z niepełnosprawnościami i problemami sfery psychicznej
Poradnik, który oddajemy do Państwa dyspozycji, ma na celu edukować w zakresie potrzeb
i problemów osób z niepełnosprawnościami i trudnościami sfery psychicznej, wspierać
w zakresie efektywnej komunikacji na linii pracownik Uniwersytetu - student, student -
student, ale i zasygnalizować możliwości rozwiązań trudnych sytuacji, chociażby w postaci
interwencji ze strony odpowiednich służb, które działają na naszej Uczelni.W poradniku poruszony został temat Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii: ich celu, uczestników i najważniejszych informacji o projekcie.
Dostępna edukacja akademicka
Przepis na STEAM w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów
W wyniku realizacji działalności rządowego Centrum Projektów Polska Cyfrowa powstał poradnik STEAM dla nauczycieli i edukatorów, zapraszamy do zapoznania się z tą publikacją.
W poradniku poruszony został temat Pracowni Aktywnego Korzystania z Technologii: ich celu, uczestników i najważniejszych informacji o projekcie.
Znajdują się tam także inspiracje ze szkół, które już wdrażają STEAM, konkretne zadania dla uczniów oraz cenne rekomendacje planowania przestrzeni edukacyjnej.
(Materiały na lekcje -> Poradnik dla nauczycieli i edukatorów)
Neuroróżnorodność na polskich uczelniach
Sztuczna inteligencja (AI) jako megatrend kształtujący edukację. Jak przygotowywać się na szanse i wyzwania społeczno-gospodarcze związane ze sztuczną inteligencją?
Popularyzacja wiedzy oraz wzbudzenie zainteresowania naukami społecznymi i szeroko pojętą humanistyką – to cele serii podcastów pod hasłem „Głosy humanistyki”, tworzonych przez grupę naukowców i studentów z Uniwersytetu SWPS. Pierwszy odcinek już jest, kolejne co miesiąc.
„Nauki społeczne i humanistyczne nie mają w Polsce zbyt dobrej opinii. Często postrzega się je jako nieużyteczne, niekonkretne, a w dodatku nudne. Chcemy zmienić to – w naszej opinii – głęboko nieprawdziwe przekonanie” – zapowiada kierownik projektu dr hab. Karina Stasiuk-Krajewska prof. Uniwersytetu SWPS, cytowana na stronie uczelni.
Projekt obejmuje stworzenie serii 24 podcastów z udziałem gości – ekspertów ze świata polskiej nauki i sztuki. „Chcemy pokazać badaczy i badaczki, którzy odkrywają rzeczy nie tylko przydatne społecznie, lecz także fascynujące i otwierające głowę na zupełnie nowe sposoby myślenia o świecie. Zależy nam na tym, żeby zaprezentować nie tylko ich pomysły teoretyczne czy badawcze, ale przede wszystkim ich samych jako osoby – to, jak i gdzie pracują, skąd czerpią pomysły, co ich cieszy, a co frustruje w ich pracy naukowej” – podkreśla Stasiuk-Krajewska.
Pierwszy odcinek – z udziałem kulturoznawcy prof. Leszka Koczanowicza – jest już dostępny. Kolejne mają się pojawiać co miesiąc.
Zwieńczeniem projektu będzie publikacja książkowa ze spisanymi rozmowami; planowana jest również debata o społecznej roli nauk humanistycznych, społecznych i nauk o sztuce.
Jak rozmawiać z rodzicem ucznia w kryzysie
Link do strony z możliwością pobrania publikacji (kliknij obrazek poniżej):
Przewodnik po Sztucznej Inteligencji (link w obrazku poniżej):
Zachęcamy do korzystania:
Polecamy Raport "Przyszłość edukacji. Scenariusze 2046", opracowany przez Infuture Institute i Collegium da Vinci:
link do raportu
Nie tak dawno Pani Dyrektor Grażyna Ziółek była gościem Forum Naukowego naszego Instytutu, aktualnie jest delegatką naszego Instytutu w Radzie ds. Praktyk w naszej Uczelni. Poniżej link do wywiadu, którego udzieliła kanałowi Erasmus+ "Dobre pytanie"
link: "Dobre pytanie"
Studencki Ośrodek Wsparcia i Adaptacji UJ przygotował miniporadnik "dla studentów i nie tylko" pn. "Jak dbać o odporność psychiczną" i udostępnił go do bezpłatnego pobierania.
link: Poradnik SOWA.pdf
Co siódmy młody Polak może być uzalezniony od uczenia się. Uzależnienie się od uczenia jest badane jako potencjalna wczesna forma uzależnienia od pracy.
Jesteś terapeutą, pedagogiem, psychologiem, psychiatrą, prawnikiem bądź specjalistą pracującym z dziećmi i młodzieżą? A może - jako rodzic czy opiekun - interesujesz się tematyką wsparcia zdrowia psychicznego najmłodszych?
Weź udział w bezpłatnej konferencji online „Dziecko dla systemu czy system dla dziecka? Perspektywy środowiskowego modelu wsparcia w kryzysie psychicznym”. Każdy dzień dotyczyć będzie innego ujęcia problemu zdrowia psychicznego. Link: https://university.swps.pl/email/view/606f36bb52130745457306
Polecamy Państwa uwadze seminaria on-line organizowane przez organizację Eventbrite (www.eventbrite.co.uk)
Wiele z nich umożliwia wzięcie udziału bez opłat.
W najbliższym czasie:
Free on-line Seminar
17 marca 2021
Link: https://www.eventbrite.co.uk/e/wellbeing-in-difficult-times-tickets-141151246177?utm_source=eventbrite&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter_editorial&utm_content=loc.101750367.r2021_10&utm_term=ebemnsuserinsight&ref=ebemnsuserinsight&afu=451675188080&rank=4&recommended_events_quantity=11&aff=ebemnsuserinsight
Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego
dr Marta Krasuska-Betiuk zaprasza Pracowników IWRCiE w kilka ciekawych miejsc
(kliknij link poniżej, następnie wybierz MSTeams w Zespole IWRCiE)
Link: https://teams.microsoft.com/dl/launcher/launcher.html?url=%2F_%23%2Fl%2Ffile%2FC71021B2-94AB-4E54-8606-32EE57863781%3FtenantId%3Daee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86%26fileType%3Dpdf%26objectUrl%3Dhttps%253A%252F%252Fapsedupl.sharepoint.com%252Fsites%252FIWRCiEInstytutWspomaganiaRozwojuCzowiekaiEdukacji9%252FShared%2520Documents%252FGeneral%252FMI%25C4%2598DZYNARODOWY%2520DZIE%25C5%2583%2520J%25C4%2598ZYKA%2520OJCZYSTEGO.pdf%26baseUrl%3Dhttps%253A%252F%252Fapsedupl.sharepoint.com%252Fsites%252FIWRCiEInstytutWspomaganiaRozwojuCzowiekaiEdukacji9%26serviceName%3Dteams%26threadId%3D19%3A0d316bfd1f4746f686cab6f74d9c96f0%40thread.tacv2%26groupId%3D41ffbc41-193c-4875-abc8-ef0130b0f316&type=file&deeplinkId=e21e02dc-51c1-4bc6-b36a-9a99e5185494&directDl=true&msLaunch=true&enableMobilePage=true&suppressPrompt=true
Monika Kostera, Jakub Brdulak, Dwugłos o nauczania
"Wcześniej studenci byli uczestnikami życia akademickiego, a to, czym zajmowali się na studiach, było pracą. Neoliberalny kapitalizm przedefiniował studia jako usługę, za którą w wielu krajach się płaci, a studentów uczynił klientami, konsumentami."
Link: https://magazynkontakt.pl/dwuglos-o-nauczaniu/
Grzegorza Ptaszka, Grzegorza D. Stunży, Jacka Pyżalskiego, Macieja Dębskiego i Magdaleny Bigaj "Edukacja zdalna. Co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?"
Fragment: "Wyniki badania Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa jasno wskazują, że we wszystkich badanych grupach respondentów (uczniowie, rodzice oraz nauczyciele) poziom subiektywnego dobrostanu psychicznego i fizycznego obniżył się" (s. 83)
Link: https://zdalnenauczanie.org/wp-content/uploads/2020/10/edukacja-zdalna.pdf
„Nauczyciele w sytuacji powrotu do szkół w czasie pandemii SARS-CoV-2. Raport z badań przeprowadzonych od 10 września do 10 października 2020”, Ewa Pisula, Daniel Pankowski, Iwona Nowakowska, Anna Banasiak, Kinga Wytrychiewicz-Pankowska, Milena Markiewicz i Aleksandra Jórczak
DOSTĘPNE DLA PRACOWNIKÓW W TEAMS -> ZESPÓŁ IWRCIE -> PLIKI
Zrozumieć COVID-19.
[28.10.2020] Rzetelna, naukowa informacja nt. różnych aspektów pandemii. Link: https://informacje.pan.pl/images/2020/opracowanie-covid19-14-09-2020/ZrozumiecCovid19_opracowanie_PAN_interactive.pdf
Poradnik prawny dla uczestników zdalnej edukacji na stronie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych.
Link: https://www.wcies.edu.pl/prawo-do-ochronny-wizerunku
Bezpłatna subskrypcja e-czasopisma dla naukowców wydawanego przez PWN
Link: https://nauka.pwn.pl/?utm_source=PN02-2020&utm_medium=mailing_frp&utm_campaign=high20
Za zgodą Autorów udostępniamy Pracownikom IWRCiE nową książkę pod redakcją prof. Ewy Domagały Zyśk "Zdalne nauczanie i uczenie się a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19". Książka dostępna w Plikach zespołu IWRCIE MS Teams. Link dla Pracowników: https://teams.microsoft.com/_#/school/files/Og%C3%B3lny?threadId=19%3A0d316bfd1f4746f686cab6f74d9c96f0%40thread.tacv2&ctx=channel&context=General&rootfolder=%252Fsites%252FIWRCiEInstytutWspomaganiaRozwojuCzowiekaiEdukacji9%252FShared%2520Documents%252FGeneral
"Dziecko cudzoziemskie w polskiej szkole"
Dzięki uprzejmości mgr Ewy Cichockiej z Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego zamieszczamy linki do materiałów z debaty: https://www.facebook.com/events/644019309832414/permalink/656196941947984/